1192

Jak být šťastnější za 10 minut

Publikováno 2. 11. 2016, Kategorie Zdraví a sport
800 shlédnutí
 Jak být šťastnější za 10 minut http://www.parent.co/how-to-be-happier-in-10-minutes-or-less/

Stává se vám, že vás čas od času zasáhne vlna negativity, kdy máte pocit, že váš život je čiré zoufalství? Může to být hodně vysilující, což závisí na tom, jak dlouho nepříznivý stav trvá.

 

Mám pro vás dobrou zprávu. S tímto pocitem, který neurčitě označujeme jako „špatná nálada“, si můžete sama poradit během 10 minut i méně.
 

Abyste porazila špatnou náladu a cítila se šťastnější, je dobré porozumět tomu, že emoce v nás nevzbuzují okolní události. Žádné okolnosti nenutí náš mozek produkovat zvláštní pocity. Mozková kůra, která je centrem vyšších mentálních funkcí, odpovídá na podněty způsobem, který je nejvhodnější pro každou situaci. Rozhoduje o reakcích limbického systému. Tento systém propojuje motivaci a paměť, zažehuje synapse a uvolňuje chemikálie, které způsobí pocity, které vnímáme jako emoce.
 

Ale jako každý operační systém, který má účinně fungovat, mozek vyhodnocuje dřívější reakce, aby mohl předpokládat ty budoucí. Někdy si ještě ani nestačíme uvědomit nějakou událost, a receptory v naší mysli jsou už stimulovány. Hned posílají impulsy po dříve vytvořených dráhách, podle výchozího duševního nastavení. A tady je problém: Jestli je naše původní nastavení strach, nejistota, podrážděnost nebo sebeobviňování, většinu svého života se budeme cítit mizerně.
 

Mějte na paměti, že změnou základního nastavení můžeme svou náladu rychle a efektivně změnit a během chvilky se cítit štastnější. Klíčem ke změně nálady je stát se aktivním tvůrcem, a nepodřizovat se pasivně zajetým zvykům. Určitě je jednodušší spolehnout se na autopilota, než se snažit sama, ale tím se může stav dále zhoršovat.

 Jak být šťastnější za 10 minut

Vzpomínáte si na rčení, že z myšlenek se stávají slova, ze slov činy, z nich zvyky, z nich povaha, a nakonec váš osud? Autor je neznámý, ale ať už to byl kdokoli, určitě něco věděl nervových dráhách. Naštěstí i mozek dospělého člověka je tvárný. To znamená, že vymanění se z cyklu negativních myšlenek můžeme dosáhnout změnou svých návyků a díky tomu se cítit šťastnější. A je nekonečný počet způsobů, jak toho docílit.
 

Už jenom tím, že si celý proces uvědomíte, uděláte velký krok správným směrem. Ale protože lidé mají tendenci jít cestou nejmenšího odporu, svou pasivitou staré návyky nevymýtíte. Nevzdávejte to bez boje. Místo toho zkuste udělat v příštích 10 minutách těchto několik věcí. 



1) Vypijte velkou sklenici ledové vody

Vypijte ji, jak nejrychleji můžete, i kdyby vás mrazilo v krku. Náhlá změna teploty způsobí, že vaše tělo bude reagovat na mírný příliv adrenalinu.

2) Pojmenujte svoji špatnou náladu

Já tu svoji nazývám „Nenávidím uklízení“. Někdo může třeba říci „Nenávidím dopravní zácpy“. To vymezí důvod úzkosti. Uvědomíte si, co vás opravdu trápí, namísto toho, abyste měla pocit, že je všechno na nic.

 

Je příšerný celý váš život nebo máte jenom hrůzu z nakupování v samoobsluze? Dejte tomu jméno. Buďte konkrétní a nenechte si znechutit i dobré věci.

3) Nepoužívejte Facebook

Nemyslím tím vůbec, jenom 10 minut. Když pročítáte sociální média, mějte na mysli, že nejste ani tak moc uživatel, jako spíše objekt reklamy. A není nic pasivnějšího, než tohle. 

4) Jděte k zrcadlu a usmějte se na sebe

Smějte se tak dlouho, dokud v zrcadle neuvidíte svůj upřímný úsměv. Váš smích – a to, že se na vás někdo usmívá – vyvolává uvolnění sloučeniny dopaminu do mozku, a tím i stav blaha a motivace.

5) Jděte na čerstvý vzduch a udělejte několik hlubokých a rychlých nádechů

Tento postup zvyšuje hladinu kyslíku v krvi, a tím zlepšuje mozkové funkce. Stíhací letci a další příslušníci armády používají tuto techniku pro dosažení maximální bdělosti.

6) Hýbejte se

Běhejte nahoru a dolů po schodech. Zacvičte si, dělejte kliky, skákejte nebo provádějte kopy. Tancujte, žonglujte atd. Dělejte něco, čím se zvýší váš srdeční tep. Je mnoho důkazů, že cvičení zlepšuje náladu. Tento fakt je všeobecně akceptovaný. Zjištěná data ukazují, že už po dvaceti vteřinách aktivního pohybu nastávají změny v chemii mozku.

7) Zbavte se pěti věcí

Prostředí nás silně ovlivňuje. Chaotické prostředí přispívá k pocitu úzkosti a stresu. Uklizením pěti věcí se sice nezbavíte všeho nepořádku, ale je to uskutečnitelný úkol i pro ty nejvíc zaneprázdněné. 

8) Narovnejte se

Mnoho z nás se hrbí, když máme špatnou náladu. Narovnejte páteř, dejte lopatky k sobě, zvedněte bradu a nestrkejte lokty dopředu před tělo. Fyziologové už dávno objevili souvislost mezi držením těla a povahou. Všimli si, že lidé, kteří sami sebe považují za „šťastné“ a „spokojené“ mají lépe vyvinuté kosterní svalstvo.

 

Po uplynutí 10 minut se budete cítit lépe – i když jen dočasně. Vždy budete mít nástroj k ovlivnění špatné nálady. Buďte předvídavá, vnímejte svou vlastní mysl, a pamatujte si, že štěstí se pro vás může stát zvykem.

 

K trvalému štěstí vám pomůže, když se naučíte jak odpustit a zapomenout.

Staňte se fanouškem naší stránky a už nepřijdete o žádný článek: