3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy
Publikováno dne 20. 10. 2018, Kategorie Zdraví a sport
317 shlédnutí

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

http://frame.bloglovin.com/?post=6567968289&blog=2189167&frame_type=none

Přerušované hladovění je jedním z doporučení, které většina lidí může ignorovat jako příliš extrémní. Obávají se hypoglykemické katastrofy a pro milovníky jídla je to poněkud bolestivé. Přesto mnoho lidí potvrzuje, že na celkové zdraví má přímo zázračný vliv. Proto jsem se rozhodla přistupovat k této otázce s otevřenou myslí.  Když jsem se začala dozvídat o fascinujícím spojení mezi přerušovaným hladověním a regenerací buněk, uvědomila jsem si, že je to víc než jen trendový způsob stravování.


Jak může jeden jednoduchý přístup mít tolik výhod? Podle vědců dochází k buněčnému procesu zvanému autofagie. Autofagie nastává, když dovolíme našemu tělu získat čas a prostor k očistě a likvidaci těch buněk, které jsou slabé nebo poškozené. Regenerace buněk a tkání ovlivňuje dlouhověkost a pomáhá eliminovat nemoci. Jinými slovy: Hladovění dává tělu potřebnou přestávku od trávení a umožňuje mu, aby se soustředilo na opravu samo sebe.


Přerušované hladovění dovolí i těm, kteří si nedovedou představit vynechat některé jídlo, aby našli metodu, která pro ně bude fungovat. Existuje více druhů přerušovaného hladovění. Můžete si porovnat jejich klady, zápory a názory na jejich zdravotní přínosy.

1) Celodenní hladovění jeden až dva dny v týdnu

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Tato metoda omezuje příjem kalorií dvakrát týdně. Nejí se nic a nebo existuje varianta, při které je dovoleno spotřebovat v tyto dny 500 kalorií (200 z nich jsou tuky a bílkoviny), které můžete sníst v jednom jídle nebo postupně po celý den. Zbývajících pět až šest dní v týdnu můžete jíst co chcete kdykoli budete chtít - ačkoli se doporučuje jíst hlavně ovoce, zeleninu, bílkoviny, celozrnné obiloviny a minimum sacharidů.


Výhody: Tato metoda je jednoduchá a při dnešním hektickém způsobu života se snadno dodržuje. Vzhledem k tomu, že většina dnů v týdnu není omezena stravovacím plánem, nejsou příliš ovlivněny vaše společenské aktivity. Dny vybrané pro hladovění můžete využít jako odpočinkové a bez náročného cvičení. Studie ukazují, že tento typ hladovění vyrovnává hladinu cukru v krvi, snižuje záněty a zlepšuje kognitivní funkce. Tělo se dostává do ketózy - stavu, kdy začne získávat více energie z tuku spíše než z cukru.


Nevýhody: Celodenní hladovění může být obtížné pro ty, kteří trpí na nízkou hladinu cukru v krvi. Můžete pociťovat hlad a nedostatek energie. Můžete být podráždění a trpět bolestí hlavy. Snadnější bude začít pouze s jedním dnem v týdnu.

2) Hladovění každý druhý den

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Toto je náročnější metoda než předešlá. Den hladovění se střídá se dnem, kdy se stravujete normálně.


Výhody: Tato metoda může pomoci snížit riziko srdečních onemocnění a diabetu typu 2. Rovněž tak i rakoviny, zejména rakoviny prsu. Může být i účinným nástrojem pro snížení váhy – po jednom roce to může být až 6 % tělesné váhy.


Nevýhody: Mohou nastat potíže s bolestmi hlavy a se spánkem. Možná nebudete moci kvůli omezené energii vykonávat náročná cvičení, což může vést k úbytku svalové hmoty.


3) Časově omezené hladovění

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Metoda pro ty, kteří hledají umírněný způsob hladovění. Příjem jídla omezíte na osmihodinový úsek denně. Po zbylých 16 hodin můžete pít jen vodu a nekalorické nápoje. V praxi to znamená např. dát si jako první jídlo oběd, třeba ve 13 hodin, pak se libovolně stravovat do 21 hod. a tak stále dokola. Nebo jiné, pro vás vhodné časové rozložení.


Výhody: Tato metoda je vhodná pro prevenci obezity, diabetu a potíží s játry. Během dne se cítíte lehcí a plní energie. Při tomto způsobu stravování se zbavujete tuku a svalová hmota zůstává. Také není nutné počítat kalorie.


Nevýhody: Je potřeba uzpůsobit úsek, kdy se stravujete. Vzdát se večerní skleničky vína, pokud nechcete počkat s dalším jídlem až do pozdních odpoledních hodin příštího dne.


3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy
Závěrem
Hladovění není pro každého, především ne pro těhotné ženy a ženy s poruchami plodnosti. Dále pro osoby, které trpěly v minulosti poruchami příjmu potravy. Měli byste postupovat s opatrností také při problémech s cukrovkou, citlivostí na potraviny, se spánkem, úzkostí nebo chronickým stresem. Poslouchejte své tělo a v případě potřeby se poraďte s lékařem.


První dvě metody jsem si osobně nevyzkoušela. Zato se mi osvědčuje metoda časově omezeného hladovění. První denní jídlo je oběd, další večeře. Dvakrát za měsíc v době, kdy je měsíc v úplňku a pak v novu, nejím celých 24 hodin nic (to je z jógy). Zdraví i váha jsou v pohodě…


Máte i vy nějaké zkušenost s přerušovaným hladověním?

 

Zaujal vás tento článek? Chcete se přiučit v oblasti stravování? Přečtěte si taky článek 3 nové termíny z oblasti stravování, které prostě musíte znát!

 

Staňte se fanouškem naší stránky a už nepřijdete o žádný článek:
Máte domácího mazlíčka?
Ano (74 %)
Ne (24 %)
Nevím (2 %)

Oblíbené články

8 ingrediencí, kterými zpestříte své recepty na saláty 8 ingrediencí, kterými zpestříte své recepty na saláty

5 receptů na rychlou a zdravou snídani 5 receptů na rychlou a zdravou snídani

20 způsobů jak zhubnout, odpustíte-li si těchto 500 zbytečných kalorií denně 20 způsobů jak zhubnout, odpustíte-li si těchto 500 zbytečných kalorií denně

25 nejlepších způsobů jak se zbavit tuku na bříšku 25 nejlepších způsobů jak se zbavit tuku na bříšku

7 životních změn pro šťastnější život, s kterými můžete začít ráno 7 životních změn pro šťastnější život, s kterými můžete začít ráno

7 tipů jak proměnit sex na fantastické kardio cvičení 7 tipů jak proměnit sex na fantastické kardio cvičení

10 důvodů, proč začít s pole dance 10 důvodů, proč začít s pole dance

7 překvapivých příznaků, že trpíte nedostatkem bílkovin 7 překvapivých příznaků, že trpíte nedostatkem bílkovin

3 zázračná slova – bio, raw, vegan. Co vlastně znamenají? 3 zázračná slova – bio, raw, vegan. Co vlastně znamenají?

5 důvodů, proč se stát příznivcem obuvi barefoot 5 důvodů, proč se stát příznivcem obuvi barefoot

15 skvělých rad, jak se dožít vysokého věku! 15 skvělých rad, jak se dožít vysokého věku!

20 jednoduchých způsobů, jak rychle zhubnout už za týden 20 jednoduchých způsobů, jak rychle zhubnout už za týden

Komentáře

    Vložit nový komentář

    Další zajímavé

    4 rady, jak si užít ekologické Vánoce 4 rady, jak si užít ekologické Vánoce

    10 důvodů, proč začít s pole dance 10 důvodů, proč začít s pole dance

    6 nápadů, co dělat, když je venku zima 6 nápadů, co dělat, když je venku zima

    5 skvělých přínosů aktivního uhlí pro naše zdraví 5 skvělých přínosů aktivního uhlí pro naše zdraví

     Yazemeenah Rossi: Modelkou v 61 letech! Yazemeenah Rossi: Modelkou v 61 letech!

    7 tipů jak vypadat dobře na každé fotce 7 tipů jak vypadat dobře na každé fotce

    43 rad a tipů, jak na líčení očí 43 rad a tipů, jak na líčení očí

    5 důvodů, proč nakupovat v second handech 5 důvodů, proč nakupovat v second handech