3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy
Publikováno dne 20. 10. 2018, Kategorie Zdraví a sport
164 shlédnutí

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

http://frame.bloglovin.com/?post=6567968289&blog=2189167&frame_type=none

Přerušované hladovění je jedním z doporučení, které většina lidí může ignorovat jako příliš extrémní. Obávají se hypoglykemické katastrofy a pro milovníky jídla je to poněkud bolestivé. Přesto mnoho lidí potvrzuje, že na celkové zdraví má přímo zázračný vliv. Proto jsem se rozhodla přistupovat k této otázce s otevřenou myslí.  Když jsem se začala dozvídat o fascinujícím spojení mezi přerušovaným hladověním a regenerací buněk, uvědomila jsem si, že je to víc než jen trendový způsob stravování.


Jak může jeden jednoduchý přístup mít tolik výhod? Podle vědců dochází k buněčnému procesu zvanému autofagie. Autofagie nastává, když dovolíme našemu tělu získat čas a prostor k očistě a likvidaci těch buněk, které jsou slabé nebo poškozené. Regenerace buněk a tkání ovlivňuje dlouhověkost a pomáhá eliminovat nemoci. Jinými slovy: Hladovění dává tělu potřebnou přestávku od trávení a umožňuje mu, aby se soustředilo na opravu samo sebe.


Přerušované hladovění dovolí i těm, kteří si nedovedou představit vynechat některé jídlo, aby našli metodu, která pro ně bude fungovat. Existuje více druhů přerušovaného hladovění. Můžete si porovnat jejich klady, zápory a názory na jejich zdravotní přínosy.

1) Celodenní hladovění jeden až dva dny v týdnu

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Tato metoda omezuje příjem kalorií dvakrát týdně. Nejí se nic a nebo existuje varianta, při které je dovoleno spotřebovat v tyto dny 500 kalorií (200 z nich jsou tuky a bílkoviny), které můžete sníst v jednom jídle nebo postupně po celý den. Zbývajících pět až šest dní v týdnu můžete jíst co chcete kdykoli budete chtít - ačkoli se doporučuje jíst hlavně ovoce, zeleninu, bílkoviny, celozrnné obiloviny a minimum sacharidů.


Výhody: Tato metoda je jednoduchá a při dnešním hektickém způsobu života se snadno dodržuje. Vzhledem k tomu, že většina dnů v týdnu není omezena stravovacím plánem, nejsou příliš ovlivněny vaše společenské aktivity. Dny vybrané pro hladovění můžete využít jako odpočinkové a bez náročného cvičení. Studie ukazují, že tento typ hladovění vyrovnává hladinu cukru v krvi, snižuje záněty a zlepšuje kognitivní funkce. Tělo se dostává do ketózy - stavu, kdy začne získávat více energie z tuku spíše než z cukru.


Nevýhody: Celodenní hladovění může být obtížné pro ty, kteří trpí na nízkou hladinu cukru v krvi. Můžete pociťovat hlad a nedostatek energie. Můžete být podráždění a trpět bolestí hlavy. Snadnější bude začít pouze s jedním dnem v týdnu.

2) Hladovění každý druhý den

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Toto je náročnější metoda než předešlá. Den hladovění se střídá se dnem, kdy se stravujete normálně.


Výhody: Tato metoda může pomoci snížit riziko srdečních onemocnění a diabetu typu 2. Rovněž tak i rakoviny, zejména rakoviny prsu. Může být i účinným nástrojem pro snížení váhy – po jednom roce to může být až 6 % tělesné váhy.


Nevýhody: Mohou nastat potíže s bolestmi hlavy a se spánkem. Možná nebudete moci kvůli omezené energii vykonávat náročná cvičení, což může vést k úbytku svalové hmoty.


3) Časově omezené hladovění

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Metoda pro ty, kteří hledají umírněný způsob hladovění. Příjem jídla omezíte na osmihodinový úsek denně. Po zbylých 16 hodin můžete pít jen vodu a nekalorické nápoje. V praxi to znamená např. dát si jako první jídlo oběd, třeba ve 13 hodin, pak se libovolně stravovat do 21 hod. a tak stále dokola. Nebo jiné, pro vás vhodné časové rozložení.


Výhody: Tato metoda je vhodná pro prevenci obezity, diabetu a potíží s játry. Během dne se cítíte lehcí a plní energie. Při tomto způsobu stravování se zbavujete tuku a svalová hmota zůstává. Také není nutné počítat kalorie.


Nevýhody: Je potřeba uzpůsobit úsek, kdy se stravujete. Vzdát se večerní skleničky vína, pokud nechcete počkat s dalším jídlem až do pozdních odpoledních hodin příštího dne.


3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy
Závěrem
Hladovění není pro každého, především ne pro těhotné ženy a ženy s poruchami plodnosti. Dále pro osoby, které trpěly v minulosti poruchami příjmu potravy. Měli byste postupovat s opatrností také při problémech s cukrovkou, citlivostí na potraviny, se spánkem, úzkostí nebo chronickým stresem. Poslouchejte své tělo a v případě potřeby se poraďte s lékařem.


První dvě metody jsem si osobně nevyzkoušela. Zato se mi osvědčuje metoda časově omezeného hladovění. První denní jídlo je oběd, další večeře. Dvakrát za měsíc v době, kdy je měsíc v úplňku a pak v novu, nejím celých 24 hodin nic (to je z jógy). Zdraví i váha jsou v pohodě…


Máte i vy nějaké zkušenost s přerušovaným hladověním?

 

Zaujal vás tento článek? Chcete se přiučit v oblasti stravování? Přečtěte si taky článek 3 nové termíny z oblasti stravování, které prostě musíte znát!

 

Staňte se fanouškem naší stránky a už nepřijdete o žádný článek:
Chodíte s partnerem často do kina?
Ano (25 %)
Ne (69 %)
Nevím (6 %)

Oblíbené články

2 pravidla opalování aneb jak bezpečně získat bronzovou pokožku 2 pravidla opalování aneb jak bezpečně získat bronzovou pokožku

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy 3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

7 tipů jak proměnit sex na fantastické kardio cvičení 7 tipů jak proměnit sex na fantastické kardio cvičení

5 skvělých přínosů aktivního uhlí pro naše zdraví 5 skvělých přínosů aktivního uhlí pro naše zdraví

4 přírodní energetické nápoje na povzbuzení 4 přírodní energetické nápoje na povzbuzení

20 jednoduchých způsobů, jak rychle zhubnout už za týden 20 jednoduchých způsobů, jak rychle zhubnout už za týden

6 příčin, proč se z Bulharska stává boom pro české turisty 6 příčin, proč se z Bulharska stává boom pro české turisty

10 prověřených cviků, které vám zaručí skvělé výsledky 10 prověřených cviků, které vám zaručí skvělé výsledky

5 tipů, jak zpevnit svaly pánevního dna 5 tipů, jak zpevnit svaly pánevního dna

7 překvapivých příznaků, že trpíte nedostatkem bílkovin 7 překvapivých příznaků, že trpíte nedostatkem bílkovin

3 tipy pro krásnější ráno 3 tipy pro krásnější ráno

4 tipy, jak začít pravidelně cvičit 4 tipy, jak začít pravidelně cvičit

Komentáře

    Vložit nový komentář

    Další zajímavé

     Návod jak sbalit kluka v sedmi bodech - 2) Upevněte vaše přátelství Návod jak sbalit kluka v sedmi bodech - 2) Upevněte vaše přátelství

    8 snadných tipů na lepší spaní 8 snadných tipů na lepší spaní

    10 motivačních citátů, které vás zaručeně povzbudí 10 motivačních citátů, které vás zaručeně povzbudí

    3 zázračná slova – bio, raw, vegan. Co vlastně znamenají? 3 zázračná slova – bio, raw, vegan. Co vlastně znamenají?

    9 dalších chyb při vaření 9 dalších chyb při vaření

    3 rady, jak zatočit s nepříjemným zánětem močového měchýře 3 rady, jak zatočit s nepříjemným zánětem močového měchýře

    9 pohotových odpovědí na otázku, proč nic neříkáte 9 pohotových odpovědí na otázku, proč nic neříkáte

    4 rady, jak si zpříjemnit cestu letadlem 4 rady, jak si zpříjemnit cestu letadlem