Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti
06. 04. 2020, Kategorie Rady a návody
162 shlédnutí

Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

https://www.mindbodygreen.com/articles/5-senses-mindfulness-exercise-to-bring-you-back-to-present?

V době nejistoty (ve které se nacházíme právě teď) mohou v mysli snadno převládat chmurné myšlenky. Představy budoucnosti nebo rozjímání o minulosti jsou přirozené a normální - ale ne vždy užitečné. Chcete-li přivést mysl zpět do současného okamžiku, cvičení „zpřítomnění“, které vás ukotví v přítomnosti, může být opravdovou spásou.

 

Abychom si plně uvědomovali současný okamžik, můžeme použít nástroje, které máme vždy k dispozici: náš dech, náš srdeční rytmus a našich pět smyslů. Ponoření se do smyslových vjemů našeho těla odvádí pozornost od bezútěšných myšlenek, a ty mohou nakonec uvolnit sevření, ve kterém nás drží.


Toto jednoduché cvičení vybízí tělo, aby se naladilo na pět smyslů, a funguje to pro jakýkoli věk, v jakémkoli prostředí a kdykoli. Až se příště budete chtít rychle dostat do přítomného okamžiku, nezapomeňte: 5-4-3-2-1.

5) Co vidíte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nejprve se rozhlédněte a všimněte si pěti věcí, které uvidíte. Buďte rychlí a spontánní, vezměte na vědomí prvních pět věcí, které vás upoutají. Vyslovte je nahlas.

4) Co slyšíte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Zaposlouchejte se a určete čtyři zvuky, které uslyšíte. Opět stačí zaregistrovat první čtyři zvuky, které se objeví. Pokud jste náhodou někde, kde je skutečně ticho, možná budete muset vydat nějaký zvuk: zaklepejte na stůl, udělejte „hmmm“, poslouchejte zvuk svého dechu.

3) Co hmatáte (pociťujete)?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nyní prozkoumejte tři věci, kterých se můžete dotknout nebo je pocítit. V tuto chvíli to může být i pocit ve vašich rukou. Jsou teplé nebo studené? Můžete si všimnout pocitu, jaký vyvolává dotek oblečení na vašem těle nebo jak vnímáte boty na nohou. Jemně se dotkněte něčeho ve vašem bezprostředním okolí a důkladně prozkoumejte strukturu.

2) Co čicháte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Dále se snažte najít dvě věci, které můžete čichat. Tohle není vždy jednoduché, záleží na tom, kde jste. Pokud ve vašem prostředí není nic, co byste mohli cítit, možná budete muset očichat vůni těla nebo vlasů. Nebo si předem připravíte poblíž vonné olejíčky pro pravidelné cvičení tohoto smyslu.

1) A konečně, co chutnáte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nakonec si všimněte jedné chuti, která přetrvává v ústech, možná z posledního jídla, šálku čaje nebo zubní pasty z čištění zubů. Pohybujte jazykem v ústech,  stiskněte rty k sobě a zaměřte se chuťový vjem.

Toto rychlé cvičení pěti smyslů je skvělý způsob, jak se „zpřítomnit“. Nikdy si nemůžeme být jistí, co se stane v budoucnu nebo změnit to, co se stalo v minulosti, ale vždy můžeme mít přístup k síle přítomného okamžiku. Náš život neprobíhá v minulosti ani v budoucnosti, ale právě „tady a teď". A tady je nyní vše v pořádku.


Jestli chcete mít naprosto klidnou mysl a žít plně a intenzivně v přítomném okamžiku, mohla by vás zajímat skvělá kniha od Eckharta Tolle „Moc přítomného okamžiku“. Žít v přítomnosti není něco, co děláme; je to způsob života. Více se dozvíte v článku 4 klíčové principy bdělé pozornosti + jak je praktikovat

Cítíte se někdy osamělá?
Ano (64 %)
Ne (28 %)
Nevím (9 %)

Oblíbené články

2 skvělé tipy na osvěžující letní drinky 2 skvělé tipy na osvěžující letní drinky

3 důvody, proč mít na zahradě hmyzí hotel 3 důvody, proč mít na zahradě hmyzí hotel

5 svátečních tradic, které zatěžují planetu & jak je udělat více ekologické 5 svátečních tradic, které zatěžují planetu & jak je udělat více ekologické

 Introvertní typ osobnosti může mít obavu z pohovorů – víme, jak zazářit Introvertní typ osobnosti může mít obavu z pohovorů – víme, jak zazářit

3 tipy jak si snadno vybrat nové kolo 3 tipy jak si snadno vybrat nové kolo

9 překvapivých faktů o prsou, které jste nevěděli 9 překvapivých faktů o prsou, které jste nevěděli

11 způsobů jak okouzlit muže (2. díl) 11 způsobů jak okouzlit muže (2. díl)

 Recept na výbornou dýňovou polévku! Recept na výbornou dýňovou polévku!

6 důvodů, proč milovat zimu 6 důvodů, proč milovat zimu

5 osvědčených receptů na nápoje, které navodí vánoční atmosféru 5 osvědčených receptů na nápoje, které navodí vánoční atmosféru

4 pokojové rostliny, které kvetou i v zimě 4 pokojové rostliny, které kvetou i v zimě

12 skvělých tipů, jak ušetřit na nákupu potravin! 12 skvělých tipů, jak ušetřit na nákupu potravin!

7 nejlepších receptů na sušenky 7 nejlepších receptů na sušenky

9 dalších chyb při vaření 9 dalších chyb při vaření

11 rad jak najít vnitřní klid a udělat váš den poklidnější a život šťastnější 11 rad jak najít vnitřní klid a udělat váš den poklidnější a život šťastnější

5  tipů, jak udělat z vašeho současného zaměstnání práci snů 5 tipů, jak udělat z vašeho současného zaměstnání práci snů

Komentáře

    Vložit nový komentář