1122

7překvapivých příznaků, že trpíte nedostatkem bílkovin

Publikováno 6. 6. 2016, Kategorie Zdraví a sport
1599 shlédnutí
7 překvapivých příznaků, že trpíte nedostatkem bílkovin http://www.mindbodygreen.com/0-24225/7-surprising-signs-youre-not-getting-enough-protein.html

Bílkoviny jsou zásadními živinami pro fungování živých organismů. Zásobují nás energií, pomáhají při regeneraci těla a uspokojují náš žaludek. Bílkovina se skládá z aminokyselin, které jsou základními stavebními kameny svalů.

 

Jak můžete zjistit, že máte deficit v příjmu bílkovin? Níže uvádíme některé symptomy, které mohou s nedostatkem bílkovin souviset.

 

1) Neustálá touha po jídle

Stálá touha po jídle a potřeba občerstvení mezi hlavními jídly mohou být následkem zvyku konzumovat převážně potraviny, obsahující sacharidy a cukry, a chudé na bílkoviny. Bílkoviny vyrovnávají výkyvy hladinu cukru v krvi, což ovlivňuje pocit hladu.

2) Bolest svalů a kloubů

Svalová bolest a ochablost může být znakem toho, že hmota vašich svalů a kloubů ubývá. Tělo ji spotřebovává namísto energie z bílkovin, kterou byste měli přijmout z potravy. Nedostatkem bílkovin je omezeno budování svalů, tkání a buněk.

3) Pomalé hojení ran

K vyléčení a obnově buněk, tkání a kůže a pro dobré fungování imunity potřebujeme dostatečný přísun bílkovin.

4) Problémy s vlasy, kůží a nehty

Slabé vlasy a jejich vypadávání, loupání kůže, lámavé a hrbolaté nehty, to jsou některé z prvních signálů, že vaše tělo trpí nedostatkem bílkovin.

5) Otoky

Při deficitu bílkovin dochází k otokům a zadržování tekutiny v tkáních, neboť bílkoviny hrají velkou roli při udržování tekutin v cévách. Při jejich nedostatku tekutiny pronikají do tkání a vznikají otoky, zvláště nohou a kotníků.

6) Časté nemoci a nachlazení

To, že jste stále nemocní, znamená, že máte oslabený imunitní systém. Správné fungování imunitního systému je závislé na dostatku bílkovin.

7) Zastřené myšlení

Zpomalené myšlení a podrážděnost, kterou střídá apatie, to vše může souviset s kolísavou hladinou cukru v krvi, způsobenou nedostatkem bílkovin.

Kolik bílkovin byste měli přijímat v potravě?

Jestliže jíte rozmanité a plnohodnotné potraviny, neměli byste mít problém s přijímáním dostatku bílkovin. Když ale máte bílkovin nedostatek, znamená to, že jíte málo kalorickou stravu, držíte neobvyklé a nezdravé diety nebo máte nějaké problémy se zažíváním.

 

Když držíte nízkokalorické diety, vaše tělo využije přijaté bílkoviny jako energii, místo na budování svalů, imunity, zdravých vlasů, kůže a nehtů atd. Minimálně by průměrný člověk měl zkonzumovat 0,80 gramů bílkovin na kilogram tělesné váhy. Pro člověka, který váží 68 kg to znamemená 55 gramů bílkovin denně. Správné množství bílkovin však závisí na mnoha faktorech včetně vykonávané tělesné aktivity, věku, množství svalové hmoty a momentálního zdravotního stavu.

Kdo je ohrožen nedostatkem bílkovin?

Staří lidé

Jak stárneme, účinnost trávení a schopnost využívat bílkoviny se snižuje.

 

Sportovci

Sportovci spálí více kalorií a spotřebují více bílkovin k budování svalů.

 

Rekonvalescenti po nemoci nebo úrazu

Při uzdravování potřebujete alespoň jeden a půlkrát více bílkovin, než je normálně doporučováno. 


Lidé ve stresu

Stresové hormony zvětšují nebezpečí selhání svalů a tkání v době fyzického i psychického stresu

 

Lidé, kteří drží dietu

Studie ukazují, že příjem adekvátního množství bílkovin je nutný pro snižování váhy, pro vyrovnanou hladinu cukru v krvi a prevenci selhání svalů. 

 

Lidé, kteří mají problémy s trávením nebo mají málo žaludeční kyseliny

Mnoho lidí má potíže se žaludkem a nedokonale tráví bílkoviny. To může vést ke snížené imunitě, nabírání váhy a deficitu bílkovin. Ke správnému trávení bílkovin musíte mít dostatek žaludeční kyseliny (kyseliny chlorovodíkové neboli solné, HCL).

 

Co můžete dělat, jestliže máte nedostatek bílkovin?

 

  • Jíte-li průmyslově zpracované potraviny a mnoho sacharidů a cukrů, začněte je nahrazovat plnohodnotnými potravinami třemi až čtyřmi jídly denně, připravenými z čerstvého masa, ryb, kuřat, mléčných výrobků, vajíček, plus pečivem z celozrnné mouky, ovocem a zeleninou. Bílkoviny se nacházejí jak v rostlinné, tak i živočišné stravě.
  • Jestli jíte veganskou stravu, velký zdroj bílkovin vám poskytnou celozrnné obiloviny, čočka, sója, fazole, ořechy, semena a zelenina.
  • Jestliže nemáte rádi jídla, která obsahují bílkoviny, nebo je nechcete jíst, zvažte proteinové potravinové doplňky v prášku, vyrobené ze sóji, vajec, rýže, hrachu nebo syrovátky.
  • Když se domníváte, že trpíte nedostatkem žaludeční kyseliny, konzultujte to se svým lékařem, který vám doporučí vhodné doplňky stravy.
  • V případě, že zažíváte v životě mnoho stresu, naučte se meditovat nebo cvičte jógu nebo se věnujte aktivitám, které u vás nejlépe fungují na snížení stresu.

 

Můžeme být rádi, že zdroje bílkovin jsou dostupné v mnoha formách, v syrovém i vařeném stavu. Nezáleží na tom, jakému druhu stravování dáváte přednost. Vždy existuje mnoho způsobů, jak připravit zdravé a chutné jídlo s dostatkem bílkovin (třeba tyto báječné smoothie, díky kterým i zhubnete).

 

Staňte se fanouškem naší stránky a už nepřijdete o žádný článek: